Re: フリーのリグ付きモデル、Ludwig

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通常 Re: フリーのリグ付きモデル、Ludwig

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前の投稿 - 次の投稿 | 親投稿 - 子投稿.1 | 投稿日時 2007/12/12 13:02
yamyam  管理人 居住地: そうや、うちはおおさかやー  投稿数: 4405
この手のリグ付きモデルによって、その方法はさまざまですが、とりあえずこのLudwigについては、

http://jasonpierce.animadillo.com/resource/ludwig/ludwig.html

の下の方に以下のような解説があります。
ちょっと翻訳してる暇がないので引用だけ。
[wiki]
Using the Ludwig Rig with another mesh is by no means trivial, but it is much faster than creating a custom armature from scratch. Here are some tips to keep in mind:
-The quickest way to skin a new character to the Ludwig body armature is to use the pre-existing envelopes. If you design your character within the envelopes, skinning will be a snap.
-If your character's proportions differ from Ludwig's, you can modify the armature in edit mode. When doing this, be careful when modifying any bones which have an action constraint. This includes all the fingers, the feet, and most bones in the face.
-Preparing your character for facial expressions will be most time consuming task. Ludwig uses a combination of shape keys and an armature to control his facial movements. The face armature can be found on Layer 11 (is it named "ludwig_Face"). This armature does not use envelopes by default. If you choose to use this armature, your best bet is to manually setup vertex groups.
-To use the FaceControl armature and face maquette, you do not necessarily need to setup your character the same way that Ludwig is setup. For example, you could have your character's face be controlled entirely by shape keys.
[/wiki]

簡単にいえば、ParentしてしまうだけでOKなんですが、Envelope の大きさを変更したり、EditModeでBoneの大きさなどを変更してうまく間接に適合するようにする必要があります。
いずれにせよ、知識はある程度必要です。

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